maandag 4 augustus 2008

Daar gààt punt 8.

Bijna kon ik er gaan zitten

Op de terugweg stop ik bij de carabinieri, om de verklaring van de tandarts af te geven en om, op uitdrukkelijk advies van Dd, te checken of puntje 8 goed tot de burelen is doorgedrongen.

"Ik ben wel blij, dat ik nu in de biologische winkel mijn boodschappen kan doen, hoor, dat voelt tòch gezonder . . ." open ik zo nonchalant mogelijk.
"Daar zou ik maar niet vanuit gaan," zegt Jaap, "want die winkel is buiten de gemeente en in de wet staat, dat een gedetineerde in de gemeente van domicilie moet blijven, tenzij de rechter toestemming geeft voor iets anders."

Shit !. . . Jaap klinkt véél te zeker van z'n zaak.

"Zou het kunnen zijn dat ik vrij ben in die keuze, tenzij de beperking apart genoemd staat, zoals in het vorige vonnis?" probeer ik.
"De wet zegt: binnen de gemeente, tenzij een door de rechter verleende uitzondering is afgegeven, dus u kunt er rustig vanuit gaan, dat als ik of èèn van mijn collega's u wààr dan ook buiten de gemeente tegenkomen en u kunt geen speciale toestemming laten zien, dat we u dan ter plekke arresteren."
Ter illustratie maakt hij het overbekende gebaar van 2 polsen op elkaar, alsof ze in de handboeien zitten.

Op de fiets naar huis, neem ik uitgebreid de tijd om flink te balen.
Dàmn ! Net nou ik vanmorgen een echte Italiaanse Lido aan het meer heb gevonden met, het is zowat niet te geloven: met goeie muziek ! Jonge mensen, flink end van ons dorp vandaan en: goeie muziek . Kortom: een prima stek. Dacht ik .

Ik heb net Dd gebeld en die zegt dat ze het gaat nakijken, kan ik morgen terugbellen ?
Ik kan.

Geen opmerkingen: