dinsdag 12 mei 2009

Het Ritueel

“Die zogenaamde crisis is niet anders dan een mediahype,
ingegeven door linkse intellectuelen
onder aanvoering van De Groenen,
die ook alleen maar iets roepen omdat ze zo graag gehoord willen worden,
want dat hele milieu-gedoe is duidelijk ook een hype.
Zo gaat dat hier in Italië.”
zegt mijn 72-jarige collega op de voedselbank

“Ja, net wat Berlusconi ook altijd zegt en die zit in een positie om het te weten.” zegt de 55-jarige ander.

Als linkse rakker van de groep, word ik geacht na zo'n opmerking een beetje tegengas te geven wat ik, zij het struikelend over mijn woorden, want mijn Italiaans is nog steeds veruit onvoldoende, uit respect voor de spreker ook netjes doe en zolang ik maar niet bestrijd, dat Prodi de bron is van alle kwaad, kunnen we vervolgens met een relativerend “Eh !” de discussie weer afsluiten en overgaan tot de orde van de dag.

Die ene keer dat ik de ritus verkeerd uitvoerde (ik sprak mijn twijfel uit over of de oorzaak van het wantrouwen bij de banken ALLEEN door Prodi zou zijn veroorzaakt) brak de hel los, dus dat reserveer ik voor als ik me ècht verveel.

1 opmerking:

henk timmermans zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.