vrijdag 22 mei 2009

alveolen

De dokter tuurt aandachtig op mijn longfoto en mompelt: “Tja, de alveolen zijn nog steeds ontstoken . . .”
Uit m’n sportopleiding herinner ik me: alveolen: longblaasjes. Ontstoken longblaasjes ?

“Maar dat betekent dat ik longontsteking heb!”
“Ja, wat had u dan gedacht?”
-Ik had niets gedacht, ik ben namelijk geen dokter-, wil ik zeggen, maar in plaats daarvan vraag ik: “Maar dat is best heftig! Hoe kom ik dààr nou aan dokter?”

“Waarschijnlijk omdat u veel te lang heeft rondgelopen met dat hoestje van u.
Maar nu moet u rennen naar de apotheek, nog een doosje van deze pillen halen, 1 per dag, pertinent vanavond mee beginnen en opschieten nou, want hij gaat bijna dicht. ik zal even bellen dat u eraan komt, snel nou.”
Half aangekleed grijp ik m'n spullen bij elkaar, aangemoedigd door de dokter die zwaaiend met de telefoon “Opschieten, de apotheker wacht nog even op u." roept.
"En komt u dinsdag weer hier terug!”

Als ik door de gang stuif, hoor ik nog: “En doet u rustig aan, een longontsteking is niet niks, u moet rustiger aan doen!”

2 opmerkingen:

Anoniem zei

toch wel handig zo'n foto. maar je moet wel luisteren naar de dokter en het rustig aan doen! hihi. wie kwam trouwens op dat goede idee om eindelijk foto's te maken, jij of de dokter? xxx sis.

Anna B. te C. zei

de dokter himself. ik wist niet eens, dat een longfoto ontstekingen laat zien.
Zelf had ik bloed-naar-het-lab bedacht.