vrijdag 30 januari 2009

Een groen briefje 2

Gisteravond kreeg ik de advocaat nog te pakken.

“Uw groene briefje is waarschijnlijk een oproep om de aankondiging van het proces in Milaan, van 5 maart, op te komen halen.“ zei ze. “Wat mij echter zorgen baart, is dat u zich tussen 11:30 en 14:00 uur moet melden. Als u morgen gaat, kunt u niet binnen boodschappentijd terug zijn. Ik raadt u aan om eerst bij de carabinieri langs te gaan, om uw oproep te laten zien.”

Vandaag dus op de fiets naar het bureau der lokale carabinieri, waar ik Jaap de oproep van de rechtbank laat zien.
“Hebt u speciale toestemming van de rechter om vandaag hiernaartoe te gaan ?” vraagt Jaap, zwaaiend met mijn groene papiertje.
“Nee.”
“Dan kunt u helaas niet gaan, want vandaag geldt de gewone boodschappentijd en dus moet u om 12 uur thuis zijn. Dat gaat u niet redden”

Jan heeft ons gehoord en komt er bij staan.
“Dinsdag kunt u wèl gaan,” zegt Jan, “want dinsdag heeft u speciale werktoestemming, dus dan hoeft u niet om 12 uur thuis te zijn.”
“Ja, zo zit dat.” zegt Jaap.

“Okay, dan ga ik maar weer.” zeg ik en omdat ik graag laat zien dat ik goed heb opgelet, gooi ik er nonchalant een “Salve.” achteraan.
“Salve.” zegt Jan.
“Salve.” zegt Jaap.

Geen opmerkingen: