zaterdag 31 januari 2009

de maan met een ding



Het is het jaar van de
astronomie en ik draag
graag mijn steentje bij.

Helaas heb ik geen verstand
van sterren en ook niet
van alles wat we zèlf
de lucht inschieten.

Ik heb dan ook geen idee,
wat dit stralende ding
onder de maan is,
maar het straalt te strak en te fel
om een ster of zo te kunnen zijn.
En het staat ook tamelijk dichtbij.

Zou ik zeggen.

Het stond al boven het meer, toen ik hier anderhalf jaar geleden kwam wonen.
Soms staat het wat verder naar het noorden, dan weer, zoals nu, naar het zuiden.

Je kan hier boven het meer van alles tegen komen: een jaar geleden zag ik het International Space Station overvliegen, samen met de space-shuttle, die een team had gebracht om iets te repareren.
Dat las ik gelukkig de volgende dag in de krant, want die avond, toen ik twee loeiheldere stippen met een rotgang héél hoog boven het meer zag zoefen, dacht ik eerlijk gezegd dat ik knettergek was geworden.

Waarom ik dit schrijf? Kijk vooral hier.

Om te weten hoe ze nou plassen in het ISS klik je hier.

En klik op de foto hieronder om te zien, hoe je zo'n ISS bouwpakketje in mekaar zet.
Op 350 km hoogte, bij een snelheid van 28.000 km per uur.


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is Venus. "Na de zon en de maan het helderste natuurlijke object aan de hemel", aldus Wikipedia.

Anna B. te C. zei

Dank je voor je reaktie.
Dat natuurlijke twijfel ik juist aan, want het ding flikkert of twinkelt of straalt of schijnt niet, het staat eigenlijk gewoon 'aan'.
Het is nu te bewolkt, maar ik zal zodra het kan een betere foto proberen te maken.

Prachtige foto's op je site trouwens.

Anoniem zei

Dit is de eerste tekst die ik tegenkom over dit licht-object. Ik staar al mijn hele leven naar sterren (heb er nooit studie van gemaakt), maar dit heb ik nog nooit eerder gezien. Het staat al een paar maanden aan de hemel, vlak naast de maan..