zondag 21 december 2008

revalidatie

Qua revalidatie
durf ik mij wel ervaringsdeskundige te noemen.

En omdat de revalidatie van een keurig fractuurtje aan de ulna (= ellepijp = buitenste onderarmbot) niet zoveel voorstelt, kan ik deze ronde lekker observeren en echt van het herstel genieten.
En die observatie heeft mij tot dusverre geleerd, dat Yoga een geweldige manier is om het vertrouwen te herstellen tussen een beschadigd deel en de rest van het lichaam.

Neem nou mijn rechter arm.
Die is 3½  week door de rest van mijn lichaam ontzien.
Mijn linker arm, mijn mond, mijn neus en zelfs mijn voeten werden ingezet om de taken over te nemen van de gewonde arm, of om de troep op te ruimen (zowel materieel als emotioneel) als mijn gipsen arm eigenwijs dacht ‘dattie het wel kon’.

Nu het gips er af is, doe ik de fysio-oefeningen voor het functie-herstel en ook zo veel mogelijk yoga.
En die yoga doet iets bijzonders: 
yoga leert aan mijn rechter arm, hoe hij weer mee kan doen in het geheel en weer een gewaardeerd lid kan worden van de kleine samenleving, die mijn lichaam is.

En yoga leert aan de rest van mijn lichaam, dat het weer kan vertrouwen op de rechter arm, die steeds beter gaat funktioneren en dat vertrouwen steeds meer waard lijkt te worden.

De verschillende delen van mij worden weer een team en dat is een verrekte belangrijk onderdeel van de revalidatie en een interessant proces om mee te maken.

2 opmerkingen:

Ping zei

Hé Anna, ik lees dat je nu steeds serviesgoed laat kletteren, dat deed je altijd al toch? Hihi! Wat heerlijk dat je gips eraf is. Doet het nog pijn of is dat over nu? Ik heb vorige week mijn linker pols laten opereren en hoef gelukkig niet te revalideren, alleen maar geduldig te herstellen... Helaas is geduld niet mijn best ontwikkelde eigenschap, maar ik doe mijn best, haha! Gelukkig is het nu links en kan ik rechts al best wel weer veel, dat is een stuk gemakkelijker. Ik vond tandenpoetsen met links het allermoeilijkst, maar jij hebt natuurlijk een elektrische? Mijn kont afvegen dan, vond je dat niet onwijs moeilijk met links of doe je dat ook elektrisch, haha! Dikke kus van Ingrid.

Anna B. te C. zei

hahaaaaa, nee joh, m'n kont afvegen ging wel, ik heb een bidet, weet je nog?
maar het moeilijkste vond ik mijn neus snuiten met links.
Gaat je hand alweer beter?