maandag 22 september 2008

mierzoet

Op het muurtje stond een oude man 
de rijpe vijgen uit zijn vijgenboom te plukken.

"Mevrouw," zei hij vanuit zijn hoge positie, terwijl hij mij een hartstikke rijp vijgje aanreikte, "sta mij toe u een paar heerlijke vruchten aan te bieden."

Nadat ik de 'heerlijke vrucht' had open gevouwen, zag ik een paar miertjes rond dribbelen en omdat weggooien zo ongepast leek, trok ik de beestjes voorzichtig uit het vijgevlees om ze op het muurtje te zetten, maar mijn vingers raakten vol met zoetigheid, zodat de miertjes eraan vast bleven plakken, waardoor mijn handen in ware moordmachines veranderden en de miertjes geplet naast de voeten van de oude man belandden.

"Eet u ze vooral met schil en al," zei de man, "want in de schil zit de meeste voeding en die enkele mier die u mee naar binnen krijgt, zal u niet vergiftigen, hoor."
Ik deed m'n ogen dicht en nam een hap.

Het smaakte inderdaad heerlijk zoet en ik kreeg er ook nog drie mee voor onderweg.

Geen opmerkingen: